Iklan

Saturday, January 27, 2018

TANDA AWAL ANDA MUNGKIN ADA DIABETES



ANDA LEBIH DAHAGA DARIPADA BIASA

Kerap membuang air kecil akan membuat anda berasa kering. Simptom atau gejala yang biasa dilihat dengan pesakit adalah bahawa mereka sering mengambil minuman seperti jus, soda, atau coklat susu untuk menghilangkan dahaga mereka. Minuman ini tinggi gula dan kemudian akan menyebabkan aliran darah tersumbat dengan gula yang berlebihan.

KLIK Read More Untuk sambungan artikel.


ANDA TELAH KEHILANGAN BERAT BADAN  

Berat badan yang berlebihan merupakan faktor risiko untuk kencing manis, Namun begitu, kehilangan berat badan juga merupakan tanda-tanda anda mendapat diabetes atau penyakit kencing manis. Anda kehilangan kalori dalam air kencing dan anda tidak menyerap semua kalori daripada gula dalam darah anda. Apabila mereka yang mempunyai diabetes mula belajar untuk mengawal gula dalam darah mereka, mereka mungkin mengalami kehilangan berat badan tetapi ia bermakna tahap gula dalam darah anda adalah lebih seimbang.

ANDA SERING KELAPARAN

Ia bukanlah sesuatu yang luar biasa jika pesakit kencing manis atau diabetes tiba-tiba berasa sangat lapar. Apabila anda mempunyai gula darah yang tinggi, badan anda mempunyai masalah mengawal glukosa itu. Fungsi badan yang tidak seimbang menyebabkan keadaan ini dan anda perlu untuk mendapatkan kepastian segera dengan doktor anda.

PENGLIHATAN ANDA KELIHATAN KABUR

Pada peringkat awal diabetes, kanta mata tidak dapat memberi tumpuan dengan baik kerana glukosa terbina dalam mata. Anda tidak akan buta dari diabetes. Pada kira-kira enam hingga lapan minggu selepas gula darah anda stabil, anda tidak akan mengalami masalah ini.

KEBAS TANGAN DAN KAKI

Tahap gula yang tinggi boleh menyebabkan komplikasi sebelum anda menyedari bahawa anda mempunyai diabetes. Salah satu daripadanya adalah kerosakan saraf ringan, yang boleh menyebabkan kebas di kaki dan tangan anda.


No comments:

Post a Comment